We're in beta!

Podcasts: écht luisteren

Ik luister regelmatig naar podcasts, gaat het niet om een hobby dan wel over mijn beroep als (interim)manager. Toch moet je soms goed zoeken om een podcast te vinden die niet meer van hetzelfde doet. Commercieel verdienmodel, jezelf graag horen spreken of gewoon een bla bla verhaal de wereld in willen gooien. Wat het motief ook is, er is ook onder de podcasts veel bagger … en dat vind ik jammer.

Lekker luisteren

Bij iedere vorm van media heb je de keuze om nu eens alleen voor kwaliteit te gaan en toch doen we dat lang niet altijd. Maar goed, ik zit nu in zo’n modus dat ik meerdere podcasts achter elkaar kan beluisteren. Is het niet in een lekkere stoel voor een haardvuurtje dan toch wel in de auto op weg naar een afspraak. Wat me de laatste tijd opvalt is dat ik het gevoel krijg dat iedereen een podcast moet maken. Waren het eerder blogs, inmiddels haalt de podcast de blog in.

Daar is op zich niets mis mee. Wat ik echter ook detecteer is dat er veel sprekers meer een bekend verhaal op verschillende manieren oplepelen of alleen een mening de wereld in slingeren, dan dat er sprake is van vernieuwing. Nu is vernieuwing niet per definitie verbetering. Echter, als je verbetering als insteek neemt, zouden er meer kwalitatief betere podcasts gemaakt kunnen worden … en dat verrijkt dan weer.

Verrijking

Maakt dat menig huidige podcast tot slechts een verdienmodel?  Ja, in een aantal gevallen zeker. Maar het kan gelukkig ook anders. Als je gericht naar bepaalde onderwerpen zoekt, dan kom je ook heel waardevolle podcasts tegen. Niet zelden zijn ze qua inhoud wat zwaarder, waardoor er mogelijk mensen afhaken, maar als je echt goed luistert zit er een gedegen verhaal achter. Een verhaal dat stof tot nadenken geeft, je direct nieuwe inzichten oplevert en/of je geest verrijkt. Het (goed) gesproken woord kan net wat extra’s geven. Ik ben fan van de podcast!

Visit Us On TwitterVisit Us On Facebook