We're in beta!

Hoe blij ben jij met de webshop?



Ik mag wel zeggen dat ik een grootverbruiker ben met het online shoppen. Ik controleer altijd wel alle gegevens als ik, bij een voor mij nieuwe webshop, bestel. Het in alle rust kijken en vergelijken vind ik wel zo prima. Dit doe ik zakelijk en privé, alleen valt me steeds meer op dat ik doodgegooid word met het verzoek om aan te geven hoe blij ik toch wel niet ben met mijn aankoop via een bepaalde website. Dat begint me aardig te storen.

Veel reviewverzoeken
Ik heb het een tijd bijgehouden en zit op een gemiddelde van zo’n 7 tot 9 verzoeken per week. In het begin klikte ik een email open en heb zelfs de nodige reviewverzoeken ingevuld, maar met sommige verzoeken was ik langere tijd bezig. Ik ben er zelfs enkele keren uitgegooid op het moment dat ik nagenoeg klaar was. Het spreekt voor zich dat ik toen niet zo blij meer was met de webshop.

Ben ik daar een eenling in? Nou, ik heb die vraag in een brede kring neergelegd en dan blijkt dat ik daar zeker niet alleen in sta. De meeste reacties hebben ook iets van ‘overdaad’.  Zeker als je binnen enkele minuten na een bestelling al de melding krijgt. Als de melding ook nog veel vragen omvat, haakt menigeen af.

Het belang van reviews
Er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die alles nog invullen, zeker als ze ‘kans’ maken op een cadeaubon. Alleen is die ‘kans’ niet heel groot, daar ben ik ook achter gekomen bij het verzamelen van alle reacties. Tot op heden heb ik namelijk niemand gevonden die ook maar iets gewonnen heeft.

Als mijn zakelijk advies hierover gevraagd wordt, probeer ik dan ook altijd een genuanceerd antwoord te geven. Ja, natuurlijk is het prettig goede reviews te krijgen, maar de vraag wat deze uiteindelijk waard zijn, valt steeds meer te bezien. Tel daar bij op dat er ook nogal eens reviews gekocht kunnen worden en het oorspronkelijk idee van reviews wordt steeds meer van ondergeschikt belang.

Ben er klaar mee!
Blijft mijn aanleiding voor deze blog, het grote aantal verzoeken tot het geven van reviews, overeind. Ik heb besloten radicaal al die e-mails ongeopend te verwijderen. Het enige waar ik wel toegevoegde waarde in zie, is hoe een klanten/serviceafdeling zijn/haar werk doet. Daar is nog veel te doen, dus de uitschieters in positieve- en negatieve zin benoem ik vooralsnog wel. Verder ben ik er klaar mee!

Visit Us On TwitterVisit Us On Facebook