We're in beta!

Vijf manieren om innerlijke rust te vinden

Innerlijke rust lijkt vanaf het begin van de 21ste eeuw een soort toverterm. We hebben behoefte aan innerlijke rust en feitelijk is dat ook niet zo gek. We zijn, zeker vanaf tweede helft 20ste eeuw, een stuk drukker gaan leven. We moeten veel (van onszelf). Daarnaast zijn er nog meer persoonlijke redenen om te streven naar innerlijke rust. Soms heb je eerst hulp nodig om een belangrijke stap te zetten en soms kan je met praktische invulling vanuit jezelf een heel eind komen om innerlijke rust te (her)vinden.

Innerlijke rust, wat is dat?
Iedereen heeft zijn of haar eigen gedachten over wat we bedoelen met ‘innerlijke rust’. Toch is er ook een soort algemene deler en dat betreft de volgende termen:
– De tijd voor jezelf nemen.
– Het hoofd leeg maken.
– Het lichaam resetten*.
– De dagelijkse dingen laten voor wat ze zijn ofwel niets ‘moeten’.

* Resetten is een term die gebruikt wordt om een soort nulpunt te bereiken met lichaam en geest. Je kunt het vergelijken met vastgelopen elektronische apparatuur die je naar fabrieksinstellingen terug kunt zetten.

Het belang en de oorzaak
Om innerlijke rust terug te vinden is het goed aan te geven wat het belang is van het hebben van innerlijke rust. Daarnaast is het belangrijk te weten wat voor redenen er aan ter grondslag kunnen liggen dat iemand (tijdelijk) geen innerlijke rust heeft.

Wat is het belang van innerlijke rust?
Innerlijke rust is belangrijk om het leven ‘aan te kunnen’, dat wil zeggen over het algemeen in balans het leven te beleven. Nu is het incasseringsvermogen van de mens groot, maar ergens vindt iedereen zijn of haar mentale (en soms ook fysieke) grens. Die grens kan je ook zelf stellen, dat doe je door bewust pas op de plaats te maken en actie te ondernemen.

Actie kan je onder meer ondernemen zoals opgesomd in onderstaande praktische voorbeelden. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen geen actie te ondernemen of je gaat er vanuit dat het jou niet zal overkomen. Dit neemt niet weg dat het lichaam het zelf ‘regelt’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een burn-out. Iedereen heeft in zijn of haar omgeving wel iemand met een burn-out. Niet zelden is de reden van een burn-out dat men over de eigen mentale grens is gegaan.

Wat is de oorzaak voor het ontbreken van innerlijke rust?
Je kunt een periode (of meerdere periodes) erg druk zijn. Door de, al dan niet opgelegde, druk kom je vaak niet echt meer aan jezelf toe. Deze druk kan komen door bijvoorbeeld te veel ballen die je in de lucht moeten houden, extra druk op het werk of je wilt de snelheid ‘van het leven’ bijhouden. Dat kan op den duur onrust opleveren en dit kan zowel fysiek als mentaal zijn.

Als je op zoek gaat naar innerlijke rust en de oorzaak van de onrust is niet te herleiden naar bovengenoemde zaken, dan kan de reden heftiger van aard zijn. Denk bij heftiger problematiek aan mensen die zichzelf niet accepteren, een negatief zelfbeeld hebben, geen ‘nee’ kunnen zeggen of de eigen kernwaarden niet volgen. In veel gevallen is de praktische insteek hanteren, zoals hieronder beschreven, niet voldoende. Een combinatie van zelf aan de slag gaan én gesprekken met een goede (gespecialiseerde) coach of psychotherapeut is dan in veel gevallen nodig. E.e.a. eventueel in overleg met de huisarts.

Zoek en vindt innerlijke rust
Uitgangspunt bij alle genoemde praktische voorbeelden is, die innerlijke rust terug te vinden. Tot jezelf komen en basale vragen beantwoorden, zoals:
– Wie ben jij?
– Waar sta je voor?
– Waar en op welk punt ben je aan jezelf voorbijgegaan? (leermoment)
– Waar zitten mogelijk je angsten? (eventueel aanvullende vraag)

Retraite
Retraites worden steeds populairder en de kern van een retraite is dat je ergens, daar waar gewaakt wordt over de rust, tot jezelf kunt komen. Je geen afleiding hebt, je op jezelf wordt teruggeworpen en er ruimte is voor je gedachten. Retraites worden daarom ook gebruikt om een intense ervaring te verwerken en vanuit rust het leven weer op te pakken. Op deze wijze kan je hetgeen er heeft plaatsgevonden, nog eens de revue laten passeren en het een plaats geven in je leven. Soms gaat het gepaard met heftige emoties, maar is niet noodzakelijk. Iedereen doet het op een eigen manier en niets is goed of fout, zolang je maar tot je kern komt (waarvoor je in retraite bent gegaan).

Als je de retraite toepast om je innerlijke rust (terug) te vinden, dan is het ook belangrijk dat je lang genoeg gaat. Onder meer bij een erg hectisch leven, is het goed om de rust tot in je vezels door te laten dringen. Onrust is meestal niet in enkele dagen uit je lijf. Om die reden is bijvoorbeeld een korte vakantie ook niet geschikt om een hectische periode te boven te komen. Het lichaam heeft lang in een actieve modus gestaan en het kost tijd om terug te schakelen, alles los te laten en je natuurlijke ritme te hervinden. Ga minimaal uit van zo’n twee tot drie weken en afhankelijk van je problematiek kan een langere sabbatical op een dergelijke plek zeker van toegevoegde waarde zijn.

Een plek voor een retraite is meestal een heel basale plek en je wordt grotendeels teruggeworpen op jezelf. Dit alles in een veelal sobere en landelijke omgeving waar vergezichten heel gewoon zijn en verder …
… als je stil staat je alleen je eigen ademhaling hoort.
… je een rustig plekje in de natuur of binnen de muren van de retraiteplaats zoekt en de tijd neemt een goed boek te lezen.
… je handen je uitzicht vormgeven door middel van schilderen of boetseren.
… je lekker gaat zitten en probeert al je gedachten uit je hoofd te verbannen. Visualiseer wolken en plaats al die flarden erop om voorbij te laten drijven.

Oude kloosters of kastelen, omgebouwde dorpse kerkjes of oude boerderijen in een landelijke omgeving zijn er overal te vinden. In Nederland tref je ze aan als je richting het oosten gaat, maar ook in België en zeker in Frankrijk zijn er tal van retraiteplaatsen. Als je een retraite wilt houden en je hebt een goed klankbord nodig, kijk dan op de verschillende websites. Sommige coaches werken met specialistische thema’s en kan van toegevoegde waarde zijn. Om een goede plek specifiek voor jou te vinden, hoef je maar op ‘retraite’ te googlen en je komt ze in alle soorten, maten en plaatsen tegen.

Pelgrimstocht
Er zijn verschillende georganiseerde pelgrimstochten die zich lenen om je innerlijke rust weer te hervinden. Vaak ligt er in de basis van zo’n pelgrimstocht een stuk religie aan ten grondslag. Nu hoef je daar niet direct een volgeling van te zijn om toch een pelgrimstocht te volgen. Wat overigens niet wegneemt dat je mogelijk wel je eigen ‘vertaling’ hebt van waarom een pelgrimstocht naar een bepaalde plaats gaat. Dit kan je wellicht nieuwe inzichten geven.

Al met al is de manier waarop deze tochten georganiseerd worden, vaak al voldoende voor de innerlijke rust. Alle deelnemers hebben een basis waarom ze meedoen en vaak is men tijdens de tocht bezig zaken een plaats te geven, nieuwe openingen of invalshoeken te herkennen en de tocht op zich, mogelijk lijdzaam, te ondergaan. Zowel de tocht als de ‘rustplaatsen’ lenen zich voor overdenkingen en ‘goede’ gesprekken. Ook iemand anders zijn of haar problematiek kan je helpen of kan je nieuwe inzichten geven. Er zijn verschillende websites waar je meer kunt lezen of je zelfs op kunt geven. Een website die je hiermee kan helpen is Trek11.

Meditatieweekend
Meditatieweekenden worden veel georganiseerd, google op het woord ‘meditatieweekend’ en je kunt terecht op allerlei plaatsen van Terschelling tot de Veluwe. Bij meditatieweekenden deel je ervaringen en ga je, onder leiding van een voorman of vrouw, mediteren. Er worden verschillende vormen van meditatie toegepast, te denken valt aan:
– loopmeditatie
– fysieke oefeningen
– mantra’s
– verschillende zittende meditaties

Er zijn eigen en gezamenlijke meditatiesessies en bij de gezamenlijke kan de visualiserende sessie onder leiding van een professional heel waardevol zijn. Natuurlijk heeft iedereen een eigen problematiek, maar de basis voor de meeste mensen is dat de rugzak te vol is. Wat de inhoud ook is, een volle rugzak kan je beste maar legen en daar zijn verschillende meditatieoefeningen voor. Aangezien iedereen een eigen visualisatie heeft, is het leeghalen van de rugzak toch heel persoonlijk. De te legen rugzak bevat meestal ‘voorwerpen’ welke een metafoor betreffen voor datgene wat er speelt. Het vergt na de sessie meestal enige tijd om de vertaling te maken. Een meditatie voorman of vrouw kan je daar bij helpen.

Wandeling
Het lijkt zo eenvoudig, ga een eind wandelen en je bent weer opgeladen. Zo werkt het in de meeste gevallen niet. Er zijn speciale wandelpaden waar je alleen of met een groep kunt gaan wandelen. Desgewenst ga je enkele dagen intern om de concentratie vast te houden.

De wandelpaden zijn bij voorkeur divers én in een natuurlijke omgeving. Je moet uiteenlopende vergezichten hebben, het loopt immers prettiger als de omgeving afwisselend is. Verschillende vergezichten vragen om je aandacht, je moet je iedere keer opnieuw concentreren. Voor bepaalde wandelingen kan de ondergrond belangrijk zijn. Je moet je dan namelijk focussen op de ondergrond en dat maakt wandelen over grote en kleine kiezels, houtsnippers of balken, kokosvezels, bamboe en modder tot meer dan zomaar een wandeling. Je parkeert als het ware de problematiek waarvoor je de wandeltocht hebt ondernomen en dat geeft dan weer ruimte en soms ook direct rust in je hoofd.

Voor meer informatie over wandelingen in zijn algemeenheid is de website van Wandelnet waardevol. Wil je je specifiek richten op de blote voeten wandelpaden, dan is Wandeldate mogelijk zinvol om eens te bekijken.

Bosbad
Een bosbad nemen, zoals ze dat noemen, is eigenlijk je eigen golflengte synchroniseren met de golflengte van de natuur. Je duikt als het ware het bos in, ervaart alles zoals het op je af komt en je focus ligt op alles wat je bewust waarneemt met je zintuigen. Te denken valt aan:
– De sapstromen van de boom voelen door tegen de stam te gaan staan. Met de wortels diep in de grond en de grote takken majestueus de overal boven uitkomen, voel je je ook beschermd.
– De geluiden opvangen door stil te gaan staan en de verschillende soorten vogels te horen. Maar ook de wind die door de bomen blaast of de beesten op de grond die morrelen tussen grond, takjes en afgevallen bladeren.
– De geuren te ervaren door regelmatig diep in te ademen door de neus en de geuren proberen te ontleden.
– Neem wat blaadjes in de hand en voel de structuur. Soms zijn ze zacht, soms stekelig en soms voel je de nerf heel nadrukkelijk.
– Zoek een rustig plekje uit en ga zitten. Kijk in alle rust rond en zoek naar details. Zaken in het bos die anders waarschijnlijk aan je voorbij gaan, zoals een kevertje dat scharrelt rond een afgevallen blad of een eekhoorn die denkt onbespied in de boom te kunnen klimmen.

Sommige mensen voelen zich senang bij een oerbos, Nederland kent er officieel nog één, te weten het Beekbergenwoud (tussen Apeldoorn en Klarenbeek). Anderen hebben meer met beukenbossen, deze zijn met name in Gelderland en Noord Brabant te vinden. Weer andere mensen kunnen prima gedijen op de Veluwe, een oud bos als het Speulderbos (bij Putten) of de Utrechtse heuvelrug. Geef jezelf de tijd en ruimte om te achterhalen waar jij je het prettigst voelt en of een bosbad je de geestelijke ruimte en rust geeft.

14/1/2019

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google Plus