Zakelijk effectief one-stop-shoppen
Voor de een is ons-stop-shoppen ideaal en voor de ander is het een hel. In de particuliere business wordt er wisselend naar gekeken en in de zakelijke sector valt het one-stop-shoppen zelfs een beetje tegen. Toch kan je ook in de zakelijke sector absoluut van toegevoegde waarde zijn. Je moet het alleen wel goed toepassen.
Neem nu Artifex, een onderneming gespecialiseerd in het bewerken van scheepspijpen. Zij nemen het beitsen/reinigen, stralen, spuiten en – in samenwerking met een betrouwbare partij – galvaniseren voor hun rekening. Als je alleen een verzamelaar bent, dan wordt uiteindelijk niemand daar echt wijzer van. Als je het one-stop-shopping principe voor iedereen goed wilt laten werken, dan moet je meer doen.
In dat geval moet je denken aan de coördinatie als iemand meerdere zaken bij je afneemt. Je laat alle processen logischerwijs op elkaar aansluiten, je laat papierstromen efficiënt vanuit één punt naar alle betrokkenen lopen (bij voorkeur via de digitale snelweg), je waakt over de te leveren kwaliteit en je rekent centraal af. Bij dit alles moet je net zo snel zijn als iedere partij die werkzaamheden los van elkaar doet én je moet de flexibiliteit hebben om in te spelen op specifieke wensen en bij calamiteiten. Tenslotte moet je als onderneming continu de vinger aan de pols blijven houden om je scherpte niet te verliezen.
Doe je dit goed, dan weet men je te vinden en dat zie je bij deze onderneming, ze noemen het zelf ‘ontzorgen’, heel duidelijk gebeuren. Een goed voorbeeld hoe one-stop-shopping ook in een willekeurige branche succesvol kan zijn. Bekijk de website maar eens.
28/03/2018