Gratis is nooit gratis
Ik blijf me verbazen over de reclame waar iets “gratis” te verkrijgen is. Of dit nu een voedingsmiddel, bril, paar schoenen of een autoaccessoire is … de meeste mensen denken dat ze spekkoper zijn en dus moet de deal geaccepteerd worden.
Natuurlijk weet je lang niet altijd hoe het verdienmodel van een onderneming in elkaar zit, maar dit neemt niet weg dat wel iedereen weet dat een onderneming winst moet maken. Anders wordt het bestaansrecht wel heel discutabel.
Dat wil dus ook zeggen dat je linksom of rechtsom gewoon hebt betaald voor hetgeen je “gratis” gehad denkt te hebben. Dat kan op allerlei manieren verpakt zijn. Denk maar aan de supermarkt waar je voor dat gratis tweede exemplaar gaat en “omdat je er toch bent” ook nog even wat andere boodschappen meeneemt. Die heb je immers toch nodig. Het is ook een supermarkt waar je wellicht anders deze extra boodschappen mogelijk niet gehaald zou hebben of waar je nu per saldo meer koopt dan je van plan was. De brillenboer koopt goedkoop groot in en wil zijn/haar waar verkopen. Dan is een perfecte trekker die potentiele klant naar binnen halen, om die tweede gratis bril binnen te laten harken of om eerder dan gepland een nieuwe bril te laten kopen. Immers, deze tijdelijke aanbieding is er over een maand niet meer, toch? Of de optiepakketten bij de autodealer. Hoe verleidelijk zijn al die nieuwe snufjes, waar je apart veel meer voor zou moeten betalen. Maar wellicht had je ze anders niet genomen of had je de aanschaf van die auto nog even uitgesteld, toch?
Hoe dan ook, tal van redenen om te bedenken, waarom we denken in te moeten gaan op die superdeals waar we iets gratis krijgen. Het uitgangspunt is goedkoper uit te zijn of bij voorkeur geheel gratis iets te krijgen. Men zegt dat het typisch Nederlands is om iets gratis te willen hebben, ik waag te betwijfelen of dat echt zo is. Wat niet wegneemt dat er niets mis is met goed onderhandelen. Echter, bij onderhandelen ligt het initiatief bij de koper. Bij zogenaamde gratis producten ligt het initiatief bij de verkoper en zomaar iets weggeven ligt dan weer niet in de aard van de gemiddelde ondernemer (zeker niet in Nederland).
Het kan geen kwaad je te realiseren dat je nooit iets zomaar gratis krijgt, want een winkel is immers geen filantropische instelling. Of het zo werkt dat we steeds bewuster met het aspect van iets gratis krijgen om gaan, waag ik ook te betwijfelen. Overal zie je aanbiedingen die “to good to be true” zijn, maar je weet wat dat wil zeggen … Maar ja, het is blijft amusant te zien hoe creatief ondernemers soms zijn om de klant binnen de halen.
15/4/2017