Ontwikkeling van je bedrijf
Voor de een ligt het al heel lang vast en bij de ander gaat de ontwikkeling net even anders. We hebben het hier over de ontwikkeling van je bedrijf. Je bent ergens met passie ingestapt en gaandeweg komen er nieuwe kansen en mogelijkheden op je pad. Je bent ondernemer en wilt deze grijpen, maar is dat ook altijd goed? Of is het zinvol om zo nu en dan ook zaken aan je voorbij te laten gaan?
Met deze aspecten van ondernemen krijgt menig ondernemer vroeg of laat te maken en kan de onderneming zelfs aan het wankelen brengen. Immers, ondernemen is ook risico’s nemen. Maar ja, wanneer moet je het risico nemen? Vooral je bank accountmanager raadplegen, roepen de banken. Ja, dat snap ik, de bank is een risicomijder pur sang en als er al risico gelopen moet worden dan willen we dat toch eigenlijk zoveel als mogelijk indekken. Als ondernemer loop je dus het risico en hoe zinvol is het dan met iemand te spreken die absoluut een andere insteek heeft dan de jouwe. Menig bank accountmanager zal het ontkennen, maar het is nu eenmaal niet de ondernemer … anders was hij/zij dat mogelijk wel geworden en bovendien hangt het risicomanagement-zwaard van Damocles ook de bank accountmanager boven het hoogt.
Een echte ondernemer heeft een bepaald gevoel bij iets, we noemen het “het ondernemersbloed” en dat heb je of heb je niet. Overigens wil dat niet zeggen dat je als je het hebt, je ook ondernemer moet zijn geworden. Maar het spreken op het hetzelfde niveau is dan wel een stuk gemakkelijker. Een man of vrouw met een trackrecord op dit gebied, kan je mogelijk raad geven. Sparren met iemand die de risico’s snapt en je mogelijke dilemma.
Maar ja, ondernemers zijn ook vaak eigenwijs en dat zorgt er dan weer voor dat ze kost-wat-kost hun eigen weg willen volgen. Goede raad is soms duur … en soms té duur. De eigenwijsheid van een ondernemer heeft hem of haar ook ergens gebracht, maar de combinatie met wijsheid maakt hem of haar tot een succesvol ondernemer. De ontwikkeling van je onderneming positief beïnvloeden is dus niet ergens blind instappen, omdat je ondernemershart sneller slaat bij een kans. De ontwikkeling van je onderneming is kansen zien, reële afwegingen maken, met ervaren mensen spreken, je intuïtie niét negeren en dan een volgende stap zetten … en dit hoeft echt niet veel tijd te kosten (voor degene die snel moet kunnen handelen). Veel inspiratie én wijsheid toegewenst aan al die ondernemers die in dit proces zitten.
1/11/2015