We're in beta!

Bepaal je doelgroep


curso-vendas-presidente-prudenteNatuurlijk kan iemand er voor kiezen om de hele wereld als zijn/haar doelgroep te zien, verkoop is immers verkoop. Echter, hoe ver kom je op deze manier om je doelgroep te bereiken? Alle uitingen werken mee aan het tot stand komen van een connectie tussen de ondernemer en zijn of haar doelgroep. Iedereen bereiken is een utopie.

Omzet is omzet
Voor de een is het bekend terrein en de ander denkt dat daar waar je product of dienst omzet kan realiseren, je je dus op moet richten. De praktijk is echter dat het dan los zand wordt en je niet kunt focussen op de doelgroep die je met je website, social media, beurzen etc. kunt bereiken.
Door alles zo in te zetten dat je gericht bent op een bepaalde doelgroep, heb je meer kans deze te bereiken en in contact te komen c.q. je producten of diensten af te zetten. Natuurlijk is er meer voor nodig om een klant binnen te halen, je moet ook laten zien wat je in je mars hebt en dat is voor iedere branche weer anders. Voor weer andere branches is vertrouwen een essentiële en daar is de factor tijd dus weer een belangrijke. Toch is de basis overal hetzelfde.

Ideale klant
Het begint met je te richten op de ideale klant. Bedenk maar eens hoe de klant eruit ziet zoals jij hem/haar graag ziet. Dit beeld moet uiteraard wel realistisch zijn. Dit plaatje moet een begin kunnen vormen om je doelgroep te bepalen. Heb je nog een doelgroep die redelijk dicht bij je oorspronkelijke doelgroep ligt, dan kan je je kaders mogelijk iets verruimen.
Een doelgroep echt een stuk breder leggen kan vaak tot een andere insteek van je communicatie leiden. Laat bijvoorbeeld je website zich opsplitsen (of maak een aparte), zodat je afzonderlijk je doelgroepen kunt aanspreken. Werk met gerichte acties om je klanten binnen te halen en kijk wat je voor die nieuwe potentiele doelgroep “anders” moet doen.

Voor zowel B2B als B2C geldt dat als je iemand wilt bereiken, je deze aan moet spreken (je potentiele klant moet gaan voelen wat jij voor hem/haar kunt doen, zeker voor een langdurige relatie). Hoe algemener je boodschap is, hoe minder kans van slagen je hebt. Door met al deze facetten rekening te houden is het helemaal niet zo gemakkelijk. Een professional inhuren is daarom vaak geen overbodige luxe.

8/2/2015

Visit Us On TwitterVisit Us On Facebook