Bestaan luie ondernemers?
Om maar met de deur in huis te vallen … ja, die bestaan. Ondernemers die denken en verwachten dat het werk aan komt waaien … en soms is dat nog het geval ook.
Natuurlijk is er tussen de verschillende branches een groot verschil, maar de meeste ondernemers zijn continu bezig met het zoeken en hopelijk vinden van nieuwe klanten. De een gaat naar beurzen, de ander stuurt folders rond of bezoekt business bijeenkomsten, weer iemand anders belt, maar vaak haal je ook veel uit “het netwerk”.
Het netwerk
En wat is dan “het netwerk”? Kijk maar eens rond wie je kent en bekend zijn met je beroep en je diensten. Alle mensen die je kent zou je, om te beginnen, kunnen melden wat je precies doet. Ze kunnen het maar weten. Niet iedereen is een echte netwerker, maar dat neemt niet weg dat iedereen kan netwerken. Naar bijeenkomsten gaan, waar je doelgroep komt, en zorgen dat men je “ziet”. Dat daar aan vooraf gaat dat je ook zichtbaar bent, met bijvoorbeeld een goede website, visitekaartjes, eventueel een flyer etc. is evident. Maar je zult er ook over moeten vertellen, want zeker bij kleinere ondernemers geldt dat de man of vrouw in kwestie zichtbaar moet zijn. Als je gepassioneerd over je beroep kunt vertellen, heb je meer kans dat mensen aan je lippen hangen, dan wanneer je je flyer volledig ingestudeerd voorleest. Of stevige uitspraken over je business op de sociale media vallen meer op dan laffe quotes, grappig bedoelde zinnetjes of alleen melden dat je wat te verkopen hebt. Tenslotte is het een kwestie van blijven doen, niet ophouden als je denkt dat je zo genoeg klanten hebt.
Relatiebeheer
Ook klanten uit samenwerkingsverbanden houden op als je de samenwerking niet warm kunt of wilt houden. Maak er een gewoonte van dat wanneer je klanten krijgt doorgeschoven, je vinger aan de pols houdt bij de “doorschuiver” en toon oprecht interesse in zijn/haar business.
Wat in dat kader natuurlijk ook geldt voor je bestaande klanten, want relatiebeheer is dé basis voor continuïteit. Hoeveel warmer wil je je potentiele klant hebben, als hij/zij die al gebruik heeft gemaakt van je diensten en tevreden is. Kans is groot dat wanneer er weer iets speelt waar je een rol zou kunnen vervullen, deze ondernemer in beeld komt. Maar alleen als de relatie warm is, anders is de kans groot dat je niet meer top of mind bent bij die ondernemer. Bovendien jij toont geen interesse in die ondernemer (die over zijn/haar business ook zo gepassioneerd is) … en waarom zou die nieuwe opdracht je dan gegund worden?
Ja, luie ondernemers zijn, maar veel zijn er niet. Althans niet die langere tijd succesvol zijn. En hoewel je met ondersteuning een stukje kunt “automatiseren” in dit kader, het blijft mensenwerk. Ondernemen is vaak hard werken, maar ja … als je met je passie bezig bent, wie piept er dan over tijd.
22/8/14